trubaduren

Kött

Kategori: Allmänt

Igår var jag på gymmet i TRE timmar. Okej, jag och Daniel satt och stretchade i kanske trekvart eller åtminstone en halvtimme men i alla fall! Idag är jag stel som få men det var det nog värt.
 
Vi pratade förresten om kött igår, Daniel och jag. Jag kom på att jag kan uppfattas som (eller snarare vara) väldigt aggressiv när sådant diskuteras, men det är för att jag känner så STARKT för det. Jag kan bli så arg, så rysligt darra med händer och blodet börjar koka arg när folk kommer och försvarar sitt köttätande med att "Kött är gott." och "Alla borde få äta vad de vill." och "Det är nyttigt att äta kött.". Jo, jag vet. Jag tycker OCKSÅ att kött är gott, jag tycker OCKSÅ att alla borde få äta vad de vill och jag håller absolut med om att kött kan vara nyttigt, och framförallt enkelt att äta för den som inte orkar bry sig om proteinhalter och annat trams. Men jag äter oftast inte kött, främst för jag inte har råd att köpa sånt kött som jag vill köpa; svenskt och helst ekologiskt också. Då avstår jag hellre. Sen anser jag att den svenska köttkonsumtionen är vidrigt överdriven, det är inte ett måste att kött varje dag - det finns andra sätt att gå tillväga för att föra hälsosam kost.
 
Måste man äta kött varje dag? Är det nyttigt att äta kött varje dag? Nej, det är det inte! Visste du förresten att linser har ett högre proteininnehåll än falukorv? Det är självklart att det är var och ens val att äta vad man vill äta, men jag tror att om fler svenskar blev rätt informerade om hur deras konsumtion påverkar miljön så skulle många ändra sitt levnadssätt, i alla fall lite. Informera er själva, gå in på Naturskyddsföreningen, eller Livsmedelsverket, eller WWF eller Supermiljöbloggen. Sök på kött - och läs lite, sen kan ni få komma och diskutera med mig om hur bra det är, det här med att äta kött.
 
PS. Lite tips: Läs det här, det här, det här, och det här. Varsågoda.
Kommentera inlägget här: