trubaduren

Linköpings Universitet

Kategori: Allmänt

I helgen var jag förresten i Stockholm, eller Sthlm som jag brukar skriva för att det ser mycket coolare ut. Där var det vår och jag gick omkring i min jeansjacka hela tiden. Jag fikade med Louise, som också praktiserar genom Tekniksprånget. Hon praktiserar på IBM i Kista och har tydligen askul, jaha, nämen så BRA för henne. Inte alls avundsjuk. Jaja.
 
Den stora anledningen till att jag åkte var för att T-språnget erbjuder alla praktikanter ett studiebesök på någon av de större tekniska högskolorna, t.ex. Lund eller KTH. Jag valde att åka till Linköping för att reda ut det här med deras civilingenjörsprogram Energi - Miljö - Management, ja alltså reda ut om jag vill gå det.
 
Vad finns det att säga om Linköping Universitet då? Jo, det är stort (ca 27 000 studenter) och funkar lite som här uppe på LTU. Nationer existerar inte, däremot är sektionsverksamheten stor. Det bidrar nog till färre festlokaler men större kontaktnät inom ens egna område (att civilingenjörer umgås med civilingenjörer och lärare umgås med lärare o.s.v.). Det har såklart ett tekniskt fakultet (som är ganska stort), och ungefär en tredjedel av de som studerar på LiU studerar något som har med naturvetenskap eller teknik att göra.
 
Anledningen till att jag tycker att LiU verkar intressant är läget (hyfsat nära Sthlm men inte jättenära), storleken (ju större universitet desto större möjligheter), den tekniska profileringen (de har det största urvalet av civilingenjörsutbildningar i Sverige) och boendemöjligheterna (bättre än i Uppsala). Sen om deras program passar mig bättre än det som finns i Uppsala (Miljö- och vattenteknik) är jag inte riktigt på det klara med än. Jag måste nog ta en sväng till Uppsala först och se hur det är där innan jag kan uttala mig.
Kommentera inlägget här: