trubaduren

En vecka på försöksanläggningen

Kategori: Allmänt

I'm back! Någon som märkte att jag var borta? Någon? Nähä, jaja, men nu är jag tillbaka i alla fall.
 
Förra veckan fick jag följa med ut på försöksanläggningen och tillverka slagg i en konverter. Slagg är en biprodukt i produktionen av t.ex. stål, aluminium-legeringar o.s.v. men har också praktiska områden som t.ex. att skydda metallen mellan flytande form (efter att den smälts och renats och allt det) och valsning (då man formar metallen) så att den inte oxiderar. Vår uppgift var i princip att pröva lite olika metoder för att koka bort salt ur slaggen och på något slags vänster göra själva processen billigare.
 
Det kändes coolt med munskydd och hjälm och skyddglasögon och brandsäkra kläder och skyddsjacka och hörselskydd, och ännu coolare med så höga temperaturer (smältan gick upp till  runt 1600 grader som mest), men i slutändan fick jag ändå inte göra särskilt mycket. Det jag kommer att minnas mest är min kamp mot sömnen, vem tusan kan sitta i 8 timmar utan att göra någonting och INTE somna liksom!? Sista dagen blev dock lite bättre, för då fick jag ta prover, skriva logg och göra sånt som civilingenjörer faktiskt ska göra.
 
 
 
 
Kommentera inlägget här: